Har du en teknisk lösning du säljer? Då är marknadsföring viktigt. Din produkt eller tjänst kan skapa värde för andra människor och företag. Men om du inte berättar det för dem kommer de inte veta om det. Marknadsföring framstår ofta som lite luddigt i kanterna för en tekniskt orienterad människa. Men oroa dig inte, det finns sätt att göra det mer vetenskapligt och mätbart.
Marketing automation
Har du inte tid eller lust att själv dra all marknadsföring, och inte budget eller intresse att ta in en dyr reklambyrå? Då kan du använda marketing automation, vilket innebär att du sätter upp ett system som automatiserar alla dina flöden och all din kommunikation med kunderna. Med marketing automation kan du bland annat påminna när en prenumeration går ut, som om du t.ex. säljer SaaS-lösningar, och för att schemalägga inbjudningar och nyhetsbrev. Men du kan också genomföra planerade upsell-kampanjer till befintliga kunder och planera in aktiviteter för de som lagt något i kundkorgen men inte gått vidare till sista steget.
Träffa folk
Tekniska produkter är ofta komplexa och förhållandevis dyra. Det gör att det bästa sättet att sälja och marknadsföra dem ofta är att träffa människor och visa hur de fungerar på riktigt. Här är branschmässor ett bra ställe att vara på. Där kommer du inte behöva slösa tid på de som inte är potentiella kunder, och du kommer behöva lägga mindre onödig energi på att prata med de som inte ens begriper att de har ett problem. Mässor och liknande är därför något en klok teknikföretagare prioriterar att vara med på.